مقاطع پروفیل‌های آلومینیومی چگونه تولید می‌شوند؟

بخش تحقیق و توسعه شرکت آلومینیوم کوپال اصفهان
  • جمعه 5 شهریور 1400 ساعت 16:30

استفاده از آلومینیوم و پروفیل آن یکی از ارکان اصلی ساخت دروپنجره در ساختمان‌های اداری و مسکونی به‌حساب می‌آید. از مهم‌ترین خصوصیاتی که آلومینیوم را به یکی از پراستفاده‌ترین فلزها تبدیل کرده است، وزن سبک نسبت به دیگر فلزها، ساخت‌پذیری، خواص فیزیکی و مکانیکی و همچنین مقاومتی را که این فلز در برابر خوردگی دارد می‌توان نام برد. امروزه پروفیل‌های آلومینیومی هم در جهت ساخت‌وساز دروپنجره هم در صنعت استفاده‌های زیادی دارند.

یکی از موارد حائز اهمیت در پروفیل آلومینیوم، آلیاژ آلومینیوم مصرفی آن بوده که با کاربردی که این پروفیل دارد رابطه مستقیمی دارد. در اینجا منظور از کاربرد، مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که باعث شده صنایع از آلومینیوم نسبت به دیگر فلزها استفاده بیشتری داشته و معمولا آلومینیوم انتخاب شود. ویژگی‌هایی چون خم‌پذیری، استحکام یا سختی، خوش‌تراش بودن، مقاومت نسبت به خوردگی، انعطاف‌پذیری، کیفیت سطح، آنادایزینگ و غیره را می‌توان از ویژگی‌های مهم آلومینیوم عنوان کرد که این فلز را بسیار پرطرفدار کرده به‏گونه‏ایی که مصرف آن روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

متعارف‌ترین و پرطرفدارترین نوع آلیاژ آلومینیوم در اغلب صنایع آلیاژ 6063 با درجه سختی 13 - 14 وبستر است. این آلیاژ پس از عملیات حرارتی که ایجینگ نام دارد دارای کیفیت سطح مناسبی می‌شود و به همین دلیل انتخاب اول اغلب صنایع است. آلیاژ پرکاربرد دیگری نیز که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، آلیاژ 6061 است. نوع عملیات حرارتی که روی پروفیل‌های آلومینیومی صورت می‌گیرد در میزان سختی و استحکام آن بسیار مهم و موثر است. گفتنی است استفاده از عنصر آهن به مقدار زیاد در این‌گونه آلیاژها از کیفیت سطح می‌کاهد و خط و خش روی پروفیل را بیشتر می‌کند.

به‌طورکلی عمده‌ترین فرایند تولید پروفیل‌های آلومینیومی روش اکستروژن نام دارد که نسبت به دیگر روش‌ها جدیدتر بوده و همین موضوع باعث افزایش کیفیت و عملکرد این پروفیل در صنعت ساختمان‌سازی شده و به دلیل طرفداران زیادی که در سال‌های اخیر پیداکرده بیشترین استفاده را در تولید دروپنجره داشته است؛ بنابراین روش اکستروژن مزایای زیادی را به همراه خود داشته است. عملکردی که این روش برای تولید پروفیل آلومینیوم دارد به این صورت بوده که ابتدا مواد اولیه تولید پروفیل که آن را بیلت آلومینیوم می‌نامیم تحت‌فشار بسیار بالا و با درجه حرارت  مناسب قرار می‌گیرد سپس آن را از میان قالب‌های مخصوص حرکت داده و بدین ترتیب ماده اولیه شکل‌گرفته و به اشکال مورد نظر تبدیل می‌شود اما به دلیل اعمال فرآیند حرارتی و فشار بالایی که روی فلز آلومینیوم صورت می‌گیرد باعث تغییر شکل ماده اولیه شده و درنهایت پروفیل آلومینیوم در اشکال و اندازه مورد نظر تولید می‌شود.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال چهاردهم-شماره 167/شهریور1400


ثبت نظر

ارسال