راه سخت حفظ تولید و مشاغل خدماتی در کشور (صنعت آلومینیوم)

مهندس شهرام علیزاده / مدیرعامل شرکت آلوکد
  • شنبه 1 خرداد 1400 ساعت 16:35

رفع موانع تولید زمانی اهمیت پیدا کرد که تحریم‌ها سخت‌ترین فشارها را به اقتصاد وارد آورد. از ابتدای دهه 90 که نوع جدیدی از تحریم‌های مالی و نفتی سر برآورد، شرایط برای اقتصاد به‌قدری دشوار شد که پایین‌ترین آمارهای رشد اقتصادی پس از دوران جنگ به ایران تحمل شد. سال 1391 که اولین سال تحریم‌ها بود و سال 1397 که اولین سال پس از تحریم‌های ترامپ محسوب می‌شد، پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی در 30 سال گذشته رقم خورد. البته در این سال‌ها تورم نیز همیشه با رکورد همراه شد تا اقتصاد بیشترین فشار خود را به جامعه وارد آورده باشد. پشتیبانی از تولید و مانع‏زدایی از آن‌که به‌عنوان شعار سال 1400 انتخاب‌شده، نشان می‌دهد که بهبود وضعیت تولید مهم‌ترین دغدغه نظام محسوب می‌گردد.

بااین‌وجود فعالان اقتصادی بارها اعلام کرده‌اند که به‌غیراز تحریم‌های اقتصادی فشارهای زیادی از جانب فضای داخلی، اقتصاد تحمل می‌کند. رفع موانع کسب کار و حذف مقررات زائد از مسیر آن مهم‌ترین مطالبه اقتصادگردانان محسوب می‌شود، رفع موانع تولید می‌تواند باوجود تحریم‌ها، اتفاقات مثبتی را برای اقتصاد ایران رقم بزند.

توجه به آمار زیر لزوم توجه به رفع موانع از کسب‌وکار را نشان می‌دهد. چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ایران در سال 2021 برابر با 39 درصد پیش‏بینی شده است، این نهاد بین‌المللی نرخ بیکاری برای ایران در سال 2020 را 2/11 پیش‌بینی کرده بود.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال چهاردهم-شماره 164/خرداد 1400


ثبت نظر

ارسال