مزایای پنجره‌های آلومینیومی

بخش تحقیق و توسعه شرکت آلومینیوم کوپال اصفهان
  • شنبه 4 بهمن 1399 ساعت 13:55

دروپنجره یکی از مهم‎ترین بخش‎های یک ساختمان است که علاوه بر زیبایی که به ساختمان می‌دهد در مصرف انرژی نیز نقش به‎سزایی دارد، هم از نظر مصرف برق به منظور تامین روشنایی و سرمایش هم از نظر گاز طبیعی به منظور تامین گرمایش؛ و همچنین در کنترل ورود آلودگی‌های صوتی به داخل ساختمان نقش حائز اهمیتی دارد. از این‎رو مهندسان زیادی در زمینه دروپنجره تحقیقات گسترده‎ای انجام داده‎اند. دروپنجره‎ها از نظر طراحی شکل ظاهری و جنس تا نوع شیشه و غیره مورد ارزیابی قرار گرفته‎اند. جنس دروپنجره‎ها معمولا چوبی، فلزی، آلومینیومی و یوپی‌وی‌سی هستند. امروزه دروپنجره‌های آلومینیومی یکی از پرکاربردترین جنس‎های استفاده‎شده در دروپنجره هستند. در این مقاله به بررسی ویژگی‎های دروپنجره آلومینیومی می‎پردازیم.

آلومینیوم یکی متریال رایج در ساخت پروفیل‎های دروپنجره است و از گذشته تا به امروز در صنعت ساخت‎وساز مورد استفاده قرار گرفته است. آلومینیوم وزن سبکی دارد و در مقایسه با آهن برای تولید دروپنجره مناسب‎تر است. پنجره آلومینیومی دارای تنوع فریم، رنگ، یراق‎آلات و بازشو است که می‎تواند نیازهای صنعت ساختمان را برآورده سازد.

 از جمله مزایای پروفیل‌های آلومینیومی سختی آن است. به‌طورکلی سختی آلومینیوم حدود 27 برابر متریال‎های دیگر است. سختی دروپنجره‎ها یکی از خصوصیاتی است که از جنبه‎های مختلف اهمیت پیدا می‎کند، برای مثال در مناطق زلزله خیز این امر از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

استحکام و قدرت خمش بالا یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت در ساخت دروپنجره محسوب می‎شود. ازآنجایی‌که پنجره‌های امروزی ابعاد بزرگی دارند و همگی برای مطابقت با قوانین ملی ساختمان از شیشه‌های دوجداره بهره می‌برند، وزن زیادی دارند اینجاست که استحکام و قدرت خمشی فریم یا پروفیلی که فرم پنجره از آن ساخته شده است، بسیار اهمیت دارد. پروفیل‌های آلومینیومی از آلیاژ 6063 ساخته می‌شوند و از این نظر استحکام بالایی دارند. قدرت خمشی و استحکام پروفیل‌های آلومینیوم چند برابر متریال‎های مشابه است. بنابراین، اگر پنجره‌های بزرگ با ابعاد شیشه بزرگ دارید، به منظور مسائل ایمنی و زیبایی یک منظره یک تکه، از پروفیل‌های آلومینیومی استفاده کنید.

برای دیدن فایل کامل پی‌دی‌اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان- سال چهاردهم- شماره 160- بهمن 99

 

 


ثبت نظر

ارسال