الزامات تکمیلی نمای بنای آجری متصل به دیوار پشتیبان بتنی یا بلوکی در ساختمان‌ها

مهندس شهرام علیزاده ـ مدیرعامل آلوکد

اخیرا با توجه به رویکرد شهرداری‌ها و مباحث مطروحه در خصوص توسعه پایدار شهری و توسعه نمای بناهای درحال ساخت، اقبال به استفاده از نماهای آجری بیشتر شده است.
  • چهارشنبه 1 خرداد 1398 ساعت 7:53

 

اخیرا با توجه به رویکرد شهرداری‌ها و مباحث مطروحه در خصوص توسعه پایدار شهری و توسعه نمای بناهای درحال ساخت، اقبال به استفاده از نماهای آجری بیشتر شده است. البته با توجه به نوع مصالح مورد اشاره (آجر) و محدودیت‌های اجرایی آن و نیز حجم و ارتفاع بناهای درحال ساخت، در بخشی مضاعف (سوم) الزامات نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بتنی یا بلوکی را مورد بررسی و توجه قرار می‌دهیم.

البته قابل ذکر است روش‌های متداولی در این خصوص در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما با توجه به اینکه ضابطه 714 در این مورد دستورالعملی را ارائه کرده است، در این مرحله (آخرین بخش) به بررسی تکمیلی این الزامات می‌پردازیم.

 

کلیات

 شکل زیر تصویرکلی نمای آجری نصب‌شده روی دیوار پشتیبان بلوکی را نشان می‌دهد. اتصالات فولادی که برای متصل کردن نما به دیوار استفاده شده‌اند از نوع بست‌های مفتولی دو تکه هستند. قطعه اول نقش مسلح‌کننده درز و ملات را دارد و در دیوار پشتیبان جا داده می‌شود و قطعه دوم، نما را به قطعه اول که در دیوار پشتیبان ـ جاسازی شده است، متصل می‌کند.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 139- اردیبهشت 98


ثبت نظر

ارسال