نگاهی به غلط نویسی واژه در:

درب یا در؟!

مهندس امیر شیری / عضو شورای سردبیری
  • پنجشنبه 4 بهمن 1397 ساعت 16:15

اشاره: این مقاله پیشتر در شماره 100 نشریه پنجره ایرانیان منتشر شده بود. اما از آنجا که این اشتباه همچنان در میان فعالان صنعت دروپنجره رواج دارد، بر آن شدیم تا یک بار دیگر این نوشتار را از نظر مخاطبان ارجمند پنجره ایرانیان بگذرانیم.

 

هر صنف و حرفه‏ای با پدیده‏ها و موارد خاصی ارتباط نزدیک دارد و از این جهت این موارد برای افراد شاغل در آن صنف اهمیت می‏یابد؛ اهمیتی بیشتر از سایر افراد جامعه. برای مثال، فعالان صنف در و پنجره‏ساز، ارتباط بسیار بیشتری از بقیه مردم با «در» دارند. از این جهت به‏نظر می‏رسد که حساسیت خاصی هم نسبت به آن باید داشته باشند، در حالی که می‏بینیم حتی در نحوه نام بردن آن میان شاغلان این صنعت اختلاف نظر هست: برخی می‏گویند: «در» و برخی: درب. واقعا کدام یک از این دو واژه صحیح هستند؟

تفاوت «در»‌ با «درب» ‌یکی از آن مسائلی است که در آغاز ساده و کم‌اهمیت به ‌نظر می‌رسد. اما بسته به نوع نگاه ما به زبان، حکم‌های متفاوتی درباره‌ آن می‌توان صادر کرد. شاید پیش خود بگویید که با این رکود، چه کسی به فکر درست بودن واژه درب یا در است. اگر زین پس فقط از واژه «در» استفاده کنیم در فروش ما تاثیر دارد یا قدرت خرید مردم افزایش می‎یابد؟ ما نیز از همه این مسائل آگاهیم، اما در واقع در این مطلب به بهانه «در» و درب می‎خواهیم تلنگری به خودمان بزنیم. اینکه درب از چه اصالتی برخوردار است، مهم نیست، مهم دل‎مشغولی ما از رواج غلط‏نویسی گسترده در زبان فارسی است. چندان خوشایند به نظر نمی‏رسد، افرادی که حرفه اصلی آنها ساخت و تولید «در» است، در نوشتن نام آن دچار خطا باشند.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 136-بهمن97


ثبت نظر

ارسال