نقش پلات‌فرم در ساخت‌وساز صنعتی

جعفر قرائتی/ دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان
  • دوشنبه 7 آبان 1397 ساعت 17:40

پلت‌فرم (plat form) از لحاظ لغوی به معنای «سکو» است و قسمت‌هایی از یک سالن که ارتفاعش نسبت به کف سالن بالاتر است را سکو یا پلت‌فرم می‌نامند. در ادبیات لاتین نیز کلمه مشابهی وجود دارد (pulpitum) که به همین معنی به‎کار می‌رود.

در فضای کسب‌وکار، پلت‌فرم سکویی برای بهتر دیده شدن در اختیار فرد و کسب‌وکار او قرار می‌دهد. بخش مهمی از نقش پلت‌فرم‌ها، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری تعامل‌ها و نیز تعیین چارچوب و قواعد حاکم بر این تعامل‌هاست.

در فناوری اطلاعات (IT)، پلت‌فرم، هر نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که برای میزبانی یک اپلیکیشن یا سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مورد پلت‌فرم پایه‌ای ایجاد می‌کند تا تضمین کند که هدف یا موضوع با موفقیت اجرا خواهد شد. نظیر نرم‌افزار تلگرام که یک پلت‌فرم محسوب می‌شود. به‌بیان‌دیگر، پلت‌فرم بستری است که برنامه‌های نرم‌افزاری نوشته‌شده برای یک وسیله، در آن قابل‌اجراست و این بستر شامل ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است.

در همه صنایعی که با تجمیع و ترکیب قطعات، یک وسیله مکانیکی یا الکتریکی را پدید می‌آورند، پلت‌فرم می‌تواند نقش‌آفرینی داشته باشد و این امر در صنعت خودروسازی به اوج رسیده است. پایه و شالوده اصلی که ممکن است بر اساس آن چندین مدل خودرو تولید و ساخته شوند در اصطلاح پلت‌فرم نامیده می‌شود.

برای دیدن فایل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 133-آبان97

 


ثبت نظر

ارسال