گفتگو؛ نیاز صنعت در و پنجره یوپی‌‌وی‌‌سی ایران

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی‌ ایران امروزه بیش از همیشه نیازمند "گفتگو" است؛ چه اینکه برداشتن موانع و کاستن از تهدیدها بدون با هم اندیشیدن و گفتگوی با همدیگر برای رسیدن به یک اجماع نظر ممکن نخواهد بود.
  • جمعه 1 آذر 1392

 در دو سال گذشته با انجام گفتگوی‌های رودررو با فعالان این صنعت نوپا در ایران، همواره و همیشه، ضرورت رقابت سالم و شفاف با  رعایت کیفیت و استانداردها مورد تاکید قرار گرفته است، اما سوال این است که چگونه می‌‌توان بدون روش‌های تخریبی، یکجانبه‌نگری و تک‌بعدی به یک سطحی از تفاهم و خرد جمعی دست یافت؟ واقعیت این است که ماندگاری و پیشرفت در صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی  مستلزم همفکری و تعامل با یکدیگر است و همفکری، هم‌اندیشی بدون گفتگو با شکست همراه خواهد شد و در نهایت ممکن است منافع کوتاه‌مدت به دست آید اما در بلندمدت نفع همگان به خطر خواهد افتاد. با این اشاره کوتاه و کلی اجازه دهید به چند موضوع و دغدغه صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران اشاره کنم و از منظر نشریه پنجره ایرانیان به عنوان نخستین و تخصصی‌ترین نشریه صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی و بهینه‌سازی مصرف انرژی به مهمترین موارد که می‌تواند محل دغدغه و مناقشه همه باشد، بپردازیم:

 در ماه گذشته نخستین نشست انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره ایرانیان برگزار شد که گزارش جامع این نشست  را در این شماره پنجره ایرانیان می‌توانید مطالعه کنید؛ اما به نظر برآیند این نشست چیزی نیست مگر نیاز به گفتگوی بیشتر برای آینده؛ چه اینکه اکثریت اذعان داشتند که کم‌کیفیتی و بی‌کیفیتی صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران را آشکارا تهدید می‌کند. در چنین وضعیتی می‌توان هر شخصیت حقیقی و حقوقی، تک‌گویی و تک‌اندیشی پیشه کند و هشدار دهند و محصولات و خدمات خود را برتر و کم‌نظیر معرفی کند و بی دغدغه نسبت به مخاطرات و تهدیدهای پیش رو، به فعالیت حرفه‌ای خویش ادامه دهد، اما دیری نخواهد پایید و در آینده‌ای نه چندان دور، اعتماد عمومی به این صنعت به واسطه مخدوش شدن کیفیت تولیدات و افت خدمات از دست برود. اما وقتی یک نهاد صنفی چون انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران و انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی شکل می‌گیرد و اعضا تلاش دارند تا با آسیب‌ها را کالبدشکافی و توانمندی‌ها را تقویت و مشکلات را مرتفع کنند، بدیهی است که نیاز به گفتگو بیش از همیشه احساس می‌شود. بنابراین شایسته این باشد که به جای دمیدن بر اختلافات و رویکردهای سلبی، رویکرد مبتنی بر کاهش اختلافات و اثباتی مبنای عمل قرار گیرد و راز ماندگاری و پیشرفت در میدان رقابت بر اساس کیفیت تولید، رعایت استانداردها و ارتقای سطح خدمات دانسته شود.

 در ماه گذشته انتشار یک آگهی تبلیغاتی از یکی از شرکت‌های شناخته شده در صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی و البته یادداشتی به قلم مدیرعامل شرکت یادشده که از قضا عضو شناخته شده صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی است، با واکنش‌های متفاوت و انتقادها و نقدهایی همراه شد که بازهم ضرورت گفتگو را در این صنعت نشان داد. (توضیح ضروری و البته بدیهی اینکه انتشار محتوای آگهی‌های تبلیغاتی مشروط بر اینکه شامل توهین، افترا و یا تخریب نباشد، بر عهده آگهی‌دهندگان را عرصه رسانه‌ای ایران و جهان است و بدیهی است که هشداردادن و آگاهی دادن نسبت به برخی سوء استفاده‌ها و یا جعل دستاوردها و ابتکارات برندهای شناخته شدن و یا شرکت‌های دارای شناسنامه و هویت آنهم توسط شرکت‌های مورد سوء استفاده یک حق مسلم و قانونی است و شاهد این مدعا را می‌توان همواره در روزنامه‌ها، مجلات و نشریات و حتی رادیو و تلویزیون یافت، بی‌انکه مسوولیت انتشار این هشدارها و آگاهی دادن‌ها در قالب آگهی بر عهده ناشران و مدیران رسانه‌های مربوطه باشد و به این ترتیب روشن است که پنجره ایرانیان، هیچ مسوولیتی در قبال آگهی‌ها و محتوای آنها که بر اساس اصول تعریف شدن رسانه‌ای کشور منتشر می‌شود، نداشته و نخواهد داشت. البته در صورتی که نهادهای مسوول دولتی و عمومی بر اساس قوانین و مقررات موضوعه کشور و یا نهادها و انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی قانونی بر مبنای اساسنامه و اهداف و اختیارات و وظایف خود، رسما و مکتوب نظری در قبال انتشار یا عدم انتشار آگهی‌های خاص داشته باشند، نشریه پنجره ایرانیان حسب قانون مطبوعات به وظیفه خویش عمل خواهد کرد.) اما همین واکنش‌ها و نقدها و نظرها نشان داد که فعالان صنعت در و پنجره ایران نسبت به نشریه پنجره ایرانیان تعلق خاطری معنوی و حرفه‌ای دارند که این سرمایه بزرگی برای پنجره ایرانیان محسوب می‌شود و از این منظر نیاز به گفتگو به عنوان حلقه مفقوده در جاده پیشرفت صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران ومسوولیت همگانی را آشکار ساخت.

 دستکم در دو سال گذشته، پنجره ایرانیان داوطلبانه و صادقانه بستر لازم برای طرح دیدگاه‌ها و نقدها و نظرها را برای فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران فراهم ساخته که بی‌آنکه محتوای منتشر شده در شماره‌های مختلف نشریه پنجره ایرانیان، مورد انتقاد توام با دلخوری مخاطبان به ویژه کارآفرینان و مدیران و کارشناسان این صنعت قرار گیرد، همگان این فرصت را داشته و خواهند داشت که بر اساس اصل مسوولیت همگانی مشکلات، چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی صنعت را بیان کنند و همدیگر را به مشارکت برای یافتن راهکارهای جلوگیری از افت کیفیت فراخوانند. البته ممکن است این تلقی درست یا نادرست مطرح شود که جهت‌گیری برخی نوشته‌ها و گفته‌ها متوجه برند‌ خاصی است که پنجره ایرانیان در مقام قضاوت این گمانه‌ها نیست، اما این گمانه‌ها بازهم نیاز به گفتگو را تقویت می‌کند.

 نشریه پنجره ایرانیان به گواه یادداشت‌های منتشر شده و انتشار گفتگو‌ها و دیدگاه‌ها و نظرات مطرح شده از سوی بسیاری از فعالان صنعت یوپی‌وی‌سی ایران، چون آیینه‌ای صادق بوده و خواهد بود. بنابراین تاکید داریم نشریه پنجره ایرانیان بر مبنای پاسخ به یکی از نیازهای حیاتی صنعت در و پنجره ایرانیان برای حرکت در مسیر پیشرفت و کیفیت به فعالیت حرفه‌ای خویش ادامه خواهد داد؛ پاسخ به نیاز به گفتگو بر مبنای خرد جمعی برای رسیدن به اجماع نظری حداکثری متضمن منافع همگانی با رعایت اصول رقابت سالم و شفاف. به همین سبب، وب‌سایت رسمی نشریه پنجره ایرانیان بر مبنای پاسخ به نیاز صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران با محتوا و گرافیک متفاوت و رویکردی البته خبری و تحلیلی‌تر در روزهای پایانی ماه گذشته رونمایی شد تا این وعده محقق شود که از حالا صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران دارای نخستین شبکه خبری و اطلاع‌رسانی ویژه‌ و حرفه‌ای است که مبنای آن تعامل و تعاطی دیدگاه‌ها، انتشار خبرها و دستاوردها و البته نمایش صادقانه توامندی‌ها و ویژگی‌های کالاها و خدمات شرکت‌های در و پنجره یوپی‌وِی‌سی ایران خواهد بود. 

 اما اواخر ماه آینده، پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی و صنایع و خدمات وابسته به آن در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در چهار روز برگزار خواهد شد و البته غرفه نشریه پنجره ایرانیان در چهار روز نمایشگاه میزبان شما مخاطبان گرانقدر و فعالان صنعت خواهد بود و مکانی البته برای تمرین گفتگوی بیشتر و هم‌اندیشی و همفکری فعالانه‌تر. بی‌‌تردید همگی اذعان دارند که برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در سراسر جهان می‌تواند افزون بر فرصتی برای عرضه آخرین کالاها و معرفی خدمات شرکت‌کنندگان، می‌تواند فرصتی برای آسیب‌شناسی گذشته و آینده‌نگری بر اساس کاستن از میزان مخاطرات و تهدیدها و افزایش فرصت‌ها و مزیت‌ها در یک فضای گفتگو باشد. جای بسی خرسندی است که در دو سال اخیر مدیران شرکت‌ها و واحدهای صنعتی بر ضرورت آموزش به عنوان سنگ بنای افزایش آگاهی فعالان صنعت جهت بهبود کیفیت تاکید ویژه‌ای داشته‌اند و هر کدام بر اساس استراتژی و راهبرد مدنظر خود، همایش‌ها، سمینارها، دوره‌های آموزشی و هم‌اندیشی برپا می‌دارند که پاسخی است به یک نیاز؛ بازهم نیاز به گفتگو! آیا نمایشگاه پنجم می‌تواند نقطه شروعی تازه برای تمرین گفتگو در صنعت در و پنجره ایرانیان باشد؟ امیدواریم.

 همگرایی بهتر از واگرایی است؛ به این مفهوم که منافع تک‌تک شرکت‌های و واحدهای تولیدی و صنعتی در  صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی  ایران در  گرو این است که  نظرها و پیشنهادها و نقدها مستندسازی شود و در زیر چتری واحدی همگان به این جمع‌بندی و نتیجه برسند که این صنعت هنوز راه‌های نرفته بسیاری برای پیشرفت حتی برای حضور در بازارهای دیگر کشورها را دارد، مشروط به اینکه تجربه دیگر کشورهای موفق دنیا را مورد ارزیابی قرار دهیم و برای آینده نقشه راهی طراحی کنیم. بازهم تاکید می‌کنیم نشریه پنجره ایرانیان خود را خدمتگذار همه مدیران و شرکت‌هایی می‌داند که به ارتقای کیفیت تولید و خدمات می‌اندیشند. پنجره ایرانیان خود را مسوول می‌داند و پاسخگو و همواره از نقدها استقبال می‌کند. چرا که سرمایه واقعی پنجره ایرانیان، پیشرفت و نوآوری در صنعت در و پنجره ایرانیان است و اعتماد مخاطبان همیشه همراه.

پنجره ایرانیان به همگرایی می‌‌اندیشد و نه واگرایی؛ پنجره ایرانیان بر مبنای گفتگو فعالیت می‌کند تا  تک‌گویی و تکروی؛ پنجره ایرانیان خود را ثمره یک رقابت سالم می‌داند و شفاف. شما می‌توانید بی‌واسطه و صریح با مدیریت و سردبیر نشریه پنجره ایرانیان در ارتباط باشید و همواره خطرها و خطاها را یادآوری کنید  تا بتوانند پنجره ایرانیان را آیینه شفاف و بدون غبار صنعت در و پنجره ایران زمین نگاه دارند.

الهی به امید تو

امیر شیری


ثبت نظر

ارسال