پنجره ایرانیان؛ ثمره 6 سال تلاش

  • چهارشنبه 1 آبان 1392

وقتی در آبان‌ماه سال 1386 سنگ بنای نشریه پنجره ایرانیان گذاشته شد، این پرسش مطرح بود که برای جلوگیری از هدررفت انرژی در ساختمان ایران چه باید کرد و چه دشواری‌ها و دست‌اندازهایی در انتظار خواهد بود؟ درست است که نطفه این نشریه که در آبان‌ماه امسال هفت ساله شد، بر مبنای آگهی گذاشته شد، اما در ادامه مسیر به این جمع‌بندی رسید که رسالت سنگین و خطیری در پیش داریم و از این رو، در صدد برآمدیم تا با همکاری جمعی از دوستان روزنامه‌نگار و خبرنگار بخش‌هایی از صفحات نشریه را به خبر، گزارش و گفتگو اختصاص دهیم و البته کمتر این تصور را داشتیم که انتخاب این روش چه دشواری‌ها و تنگناهایی را به ارمغان خواهد داشت. اما همه سختی‌ها و تنگناها را به جان خریدیم تا فرهنگ‌سازی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان را با رویکرد استفاده از در و پنجره دوجداره یوپی‌وی‌سی را به عنوان یک گزینه مطلوب به نقطه مطلوب برسانیم.

 همراهی مخاطبان؛ بزرگترین سرمایه ما

حالا ثمره هفت سال تلاش به عنوان تجربه‌ای گران‌سنگ این فرصت را فراهم آورده تا سخنی دوستانه و مشفقانه با مخاطبان نشریه پنجره ایرانیان به عنوان نخستین و تنها رسانه مرجع در صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران در میان بگذاریم و خاضعانه از ایشان درخواست کنیم تا با نقد و نظر خویش راهنمای ما برای تداوم رسالت و انجام وظایف پنجره ایرانیان باشند و باور داریم که نقد‌ها و پیشنهادها و همراهی مخاطبان بزرگترین سرمایه ما خواهد بود.باور موسسه پنجره ارتباط ایرانیان ناشر نشریه پنجره ایرانیان بر این اصل استوار است که کاهش میزان هدررفت انرژی در ساختمان ایران به عنوان یک ضرورت ملی موجب سرمایه‌افزایی و حفظ ثروت ملی برای نسل‌های آینده خواهد شد و از این منظر نشریه پنجره ایرانیان خود را در برابر نسل حاضر و آینده در این راه مسوول می‌داند و فرض بر این است که این مسوولیتی است مشترک بین نشریه پنجره به عنوان رسانه مرجع و تخصصی صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی و همه فعالان این صنعت آینده‌دار و نوین و نوپا در ایران. از این منظر انتظار می‌رود تا تجربه‌ها و نظرها در یک چارچوب مفهومی مبتنی بر رسالت همگانی برای بهینه‌تر ساختن مصرف انرژی در صنعت ساختمان ایران مورد کالبدشکافی قرار گیرد و همه به یک درک مشترک از بایدها و نبایدها برسند.

بدیهی است که تبلیغ کالاها و خدمات و معرفی واقعی دستاوردها و توانمندی‌‌ها امری است ضروری، اما مهم این است که تولید و نصب در و پنجره یوپی‌وی‌سی به صورت استاندارد و صحیح قربانی نشود و برای فائق آمدن بر رقیب و به دست آوردن سهم بیشتری از بازار در صدد تخریب دیگران برنیاییم.

 آمادگی پنجره ایرانیان برای همکاری مسوولانه

ثمره عمر شش ساله نشریه پنجره ایرانیان اکنون این فرصت را برای همگان فراهم آورده که همه فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی اعم از عرضه‌کنندگان ماشین‌‌‌آلات، پروفیل، یراق‌آلات و مونتاژکاران و ... و البته دیگر فعالان و بازیگران مسوول در برابر بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان از جمله سازندگان، مهندسان، مسوولان و دیگران که تجربه‌ها و ایده‌های خویش را به مشارکت بگذارند و به تقویت عملی بهبود وضعیت مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور کمک کنند. بدیهی است که تمامی بازیگران صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران با استفاده از این بستر رسانه‌ای می‌توانند به رفع بسیاری از مشکلات ریز و درشت و دست‌اندازهای موجود بر سر رقابت سالم و شفاف فائق آیند و اجازه ندهند برخی خواسته یا ناخواسته تنها به انگیزه سود اقتصادی بیشتر، کیفیت را قربانی کنند و استانداردها ناظر بر تولید و نصب در و پنجره‌های دوجداره یوپی‌وی‌سی به عنوان یکی از الزامات مورد تاکید و الزام‌آور در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ایران مخدوش شود. بی‌تعارف نشریه پنجره‌ایرانیان چون همیشه اعلام می‌دارد که برای برگزاری میزگردهای تخصصی، دوره‌های آموزشی، همایش‌های ملی و استانی، تقویت انجمن‌ها و نهادهای تخصصی صنفی و انعکاس دیدگاه‌ها و نقطه نظرات و فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر آمادگی دارد و انتظار این است که دیگران هم صادقانه و بی‌پیرایه همراهی لازم را به انجام رسانند.

 پنجرهای به سوی بهینهسازی مصرف انرژی

به نظر با استقرار دولت جدید و روشن شدن تدریجی تکلیف معاونان و مسوولان اجرایی اکنون فرصت مغتنمی فراروی فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران قرار دارد تا در یک فضای همدلانه و مسوولانه و در چارچوب یک رویکرد درون صنفی و گاه با همکاری دیگر اصناف همسو، چالش‌ها و فرصت‌ها و نقاط ضعف و قوت مترتب بر این صنعت شناسایی و پیشنهادهای کارشناسی برای حل مشکلات و اتخاذ تصمیم‌های درست به مسوولان ارائه شود.

البته نهادهایی چون، شهرداری‌ها، سازمان‌های نظام مهندسی، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور، سازمان بهره‌وری انرژی، مرکز تحقیقات راه، ساختمان و شهرسازی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی از جمله کمیسیون‌های اقتصاد، صنایع و معادن و عمران و شهرسازی و دیگر نهادهای تصمیم‌گیرنده و اجرایی مسوولیت‌های قانونی مختلفی در قوانین و مقررات موضوعه کشور در ارتباط با بهینه‌سازی مصرف انرژی و ضرورت استفاده از در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی استاندارد در سطوح مختلف برعهده دارند که تعامل با این نهادها و دستگاه‌ها نیازمند نقشه راهی دقیق، تعریف دقیق از بایدها و نبایدها و بهره‌مندی از توان کارشناسی و تجربیات فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی است.

 بی‌تردید می‌توان روی‌ کارآمدن دولت تدبیر و امید را پنجره‌ای نو به سمت نهادینه‌سازی بنیادین مولفه‌ها و پارامتر‌های تعیین کننده بر بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان دانست و فرصتی بزرگ که نباید به راحتی از دست داد.

 رونمایی از پایگاه خبری و تحلیلی پنجره ایرانیان

مدیریت و گردانندگان نشریه پنجره ایرانیان، در آستانه ورود به هفت‌سالگی این نشریه اقدام به راه‌اندازی و رونمایی از پایگاه خبری و تحلیلی جدید پنجره ایرانیان به نشانی اینترنتی www.panjereh-iranian.ir ( از تاریخ 20 آبان ) نموده اند، که یک فرصت رسانه‌ای خواهد بود. به واقع هدف این است که ورای نشریه پنجره ایرانیان که به صورت ماهانه و منظم با کیفیت استنثایی انتشار و تقدیم مخاطبان همیشه همراه قرار می‌گیرد، پایگاه خبری تحلیلی یادشده، می‌تواند یک بستر رسانه‌ای با کارویژه‌های متفاوت و ظرفیت‌های جدید برای معرفی دستاوردها، انتشار خبرها و توانمندی‌ها باشد و البته با محتوایی به روز و مرتبط با صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی و تحولات صنعت ساختمان ایران و جهان به این امید که به انتظارات و نیازهای خبری و تحلیلی علاقه‌مندان پاسخی شایسته دهد. باور ما این است که پایگاه خبری و تحلیلی پنجره ایرانیان نه یک تفنن و امر تشریفاتی که به عنوان یک ضرورت باید قلمداد شود و فرصتی است برای تعاطی افکار، طرح ایده‌ها و نظرها، انتقال تجربه‌های خود به دیگران و ارائه پیشنهادهای کارشناسی برای تقویت توان فعالان اقتصادی در صنعت ساختمان ایران و به ویژه تلاش‌گران عرصه تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران.

توضیح ابتدایی اینکه، این پایگاه اینترنتی خدمات متنوع و متفاوتی را به کاربران ارائه خواهد کرد که از آن جمله می‌توان به ارسال خبرنامه به صورت روزانه به نشانی پست الکترونیکی اعضا، امکان ارسال آن‌لاین به تحریریه پنجره ایرانیان، تماس سریع‌تر و بی واسطه با بخش‌های مختلف، اشتراک نشریه پنجره‌ایرانیان، دسترسی به بانک اطلاعات شرکت‌ها، حضور در بخش تبلیغات، امکان درج نقدها و نظرها کاربران به هر مطلب و ... اشاره کرد که برای اطلاع از جزییات آن می‌توان به نشانی اینترنتی یادشده مراجعه کرد. به واقع پایگاه خبری و تحلیلی پنجره ایرانیان، کیک تولد هفت‌سالگی تنها نشریه تخصصی و مرجع صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران یعنی پنجره ایرانیان خواهد بود.

 همه حق نوشتن دارند؛ همه مسئول هستیم!

نشریه و پایگاه خبری و تحلیلی پنجره ایرانیان اعتقاد راسخ دارد که همه حق نوشتن را دارند و با رعایت اصول اخلاقی و رسانه‌ای کشور و با رویکرد ارائه پیشنهاد و نقد کارشناسانه می‌توانند خود را عضوی از تحریریه پنجره ایرانیان بدانند. این باور برخاسته از اصل مسئولیت مشترک و مشارکت همگانی در چارچوب خردورزی جمعی است و به همین دلیل است که برای عبور از پیچ مشکلات و رفع نگرانی‌ها و خطرها و تهدیدهای پیش رو، نمی‌توان و نباید دست روی دست گذاشت و نظاره‌گر اتفاقات و تحولات و تصمیم‌گیری‌ها کارشناسی نشده بود.

آری ما همه مسئولیم؛ هر کدام به سهم خویش تا نگذاریم درخت سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان با استفاده از در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران خشک شود و یا بر اثر سوء استفاده‌های آگاهانه و ناآگاهانه، میوه نهایی لک‌زده و خراب به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

باور کنیم که می‌توانیم حضور در بازارهای دیگر کشورها را تجربه کنیم و سهمی از بازار دیگران را در اختیار بگیریم به شرط اینکه ابتدا بازار داخلی را با عرضه کالاها و خدمات با کیفیت پوشش دهیم، به شرط اینکه حیات و توفیق خود را در حیات و بقای جاودانه صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران بدانیم و هرگز به مرگ رقیب خویش هرچند ضعیف نیاندیشیم. یقین بدانیم که دهه آینده دهه بازیگران عرصه بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف انرژی است و مهم این است که چگونه بازی کنیم که اعتماد مصرف‌کنندگان را جاودانه با خود همراه کنیم. نشریه پنجره ایرانیان با قدردانی از مخاطبان همیشه همراه و صمیمی خویش آرزو و انتظار دارد که فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران به حداقل‌ها رضایت ندهند و همیشه در اوج کیفیت ماندن را اصل بدانند.

امیر شیری

نشریه پنجره ایرانیان، سال ششم ، شماره 73 ،آبان ماه 1392

 


ثبت نظر

ارسال